Het was laatst Vaderdag, grote kans dat jij in de periode daarvoor wel eens ‘’Vaderdag cadeau’’ gegoogeld hebt en op welke site klik jij dan? Hoogstwaarschijnlijk de eerste link of tenminste een van de top 3. Maar hoe bepaald Google nu welke positie een website krijgt en waarom staat de ene website boven de ander, terwijl ze redelijk hetzelfde lijken? Het algoritme van Google bepaald dit door te kijken naar de waarde van een website en doordat sommige bedrijven een goede linkbuilding strategie hebben zien zij er waardevoller uit dan hun concurrenten. De ranking op Google wordt namelijk voor 30% bepaald door linkbuilding.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is kortgezegd het verzamelen van links op andere websites die naar jouw website leiden. Deze links kunnen gezien worden als stemmen en hoe meer stemmen een website krijgt, hoe waardevoller die wordt in de ogen van de zoekmachines. Hierdoor zal het in positie stijgen en zal er meer relevant verkeer naar toe worden geleid, maar niet alle links zijn evenveel waard.
Zo zal Google een backlink in een filmrecensie in het Parool veel meer waarde toe kennen dan een verwijzende link op de website van de lokale juwelier, maar deze zijn dan ook een stuk moeilijker om aan te komen. Toch zijn ze allebei nodig om een natuurlijk linkprofiel te creëren en daar houden de zoekmachines van. Dit houdt in dat je een combinatie moet hebben van backlinks met een hoge en lage kwaliteit, omdat het op deze manier goed wordt verdeeld over het internet. Doe je dit niet goed? Dan zal Google je afstraffen. Veel bedrijven besteden dit dan ook uit aan een linkbuilding bureau die met hun kennis en netwerk een goede strategie kunnen implementeren. Dit doen ze door met behulp van een uitgebreide linkanalyse een overzicht te creëren met de huidige situatie en de verbeterpunten.